Jak upadłość przedsiębiorcy wpływa na pracowników?
Upadłość pracodawcy stanowi nadzwyczajną sytuację, dla której obowiązują nadzwyczajne regulacje, mające ułatwić proces upadłości. W określonych przypadkach ogłoszenie upadłości uchyla ochronę pracowników gwarantowaną przepisami kodeksu pracy.
1. Czy po ogłoszeniu upadłości pracodawca może wypowiedzieć umowę o pracę?
Po ogłoszeniu upadłości firmą zarządza syndyk, który jest także podmiotem właściwym do zarządzania kadrą upadłego przedsiębiorcy. Upadły przedsiębiorca zarządzany przez syndyka może wypowiedzieć umowy o pracę zawarte przed datą upadłości. Przyczyną uzasadniającą wypowiedzenie jest wówczas sam fakt ogłoszenia upadłości.
2. Czy okres wypowiedzenia zostanie zachowany?
Zgodnie z kodeksem pracy pracownikowi po rozwiązaniu umowy przysługuje okres wypowiedzenia zależny m.in. od stażu pracy oraz czasu na jaki umowa została zawarta. Co do zasady syndyk wypowiadając w imieniu upadłego pracodawcy umowę o pracę jest związany obowiązującym okresem wypowiedzenia. Nie mniej, w przypadku wypowiedzenia umowy o pracę zawartej na czas nieokreślony lub umowy o pracę zawartej na czas określony, kiedy pracownikowi przysługuje trzymiesięczny okres wypowiedzenia syndyk może, skrócić ten okres maksymalnie do jednego miesiąca. W takiej sytuacji pracownikowi przysługuje odszkodowanie w wysokości wynagrodzenia za pozostałą część okresu wypowiedzenia, który – co istotne – wlicza się także do stażu pracy. Ponadto, pracownikowi przysługuje także wynagrodzenie za niewykorzystany urlop, jeżeli taka sytuacja zajdzie.
W przypadku ogłoszenia upadłości w stosunku do...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta